המתח הוא כלי קסם בידי התסריטאי, המאפשר לו לרתק את הצופה למסך ולגרום לו לחוות את הרגשות שהוא רוצה שיחווה. אבל איך יוצרים מתח? אילו טכניקות יש להכניס לתוך התסריט כדי להרגיש את הצופה במתח?
העקרונות:
הבלתי צפוי
המתח מתחולל כאשר הצופה אינו יודע מה יקרה הלאה. הפתעות, התפניות ותרחישים לא צפויים מעוררים את הסיפור ומוסיפים לו מתח.
האי-ודאות
כאשר הצופה אינו יודע איך הדברים יסתיימו, המתח גובר. אם התוצאה היא פתוחה לפרשנות, הצופה ימשיך להיות מרותק לסיפור.
הזמן
השתמש באלמנט של הזמן כגורם מתח. לחץ זמני יכול לגרום לדמויות לפעול באופן אינטנסיבי יותר.
הקונפליקט
המתח יכול להגיע מקונפליקטים בין דמויות, או בין הדמות לעצמה.
היישום:
הכנסת גירויים לא צפויים
במקום להגיב בדרך הטבעית או המצופה, הפתיע את הצופה בגירוי לא צפוי או בפעולה לא טיפוסית.
קביעת מועד סיום מוחלט
כאשר הדמויות בסרט יודעות שיש להן זמן מוגבל לפעול, הן פועלות באופן אינטנסיבי והצופה מרגיש את הלחץ.
הכנסת חידות ותעלומות
יצירת שאלות שאין להן תשובות ברורות מוסיפה למתח.
פיתוי הצופה עם מידע שהדמויות אינן יודעות
כאשר הצופה יודע משהו שהדמויות בסרט אינן יודעות, הוא מרגיש את הלחץ והמתח.
לסיום, כאשר אתה כותב תסריט, תחשוב על הגורמים השונים שיכולים ליצור מתח. שאל את עצמך איך אתה יכול להפתיע, להרתיע ולפתות את הצופה בצורה שתשמור עליו מחובר לסיפור.
הרמוניה וניגוד
אחת הטכניקות היעילות ביותר היא להצגת דמות או אירוע בתוך הסביבה הגאוגרפית או התרבותית שבה הוא פועל, באופן שמתקבל כהרמוני, ולאחר מכן להכניס אלמנט הנוגד את אותה הרמוניה.
שימוש באיומים כאלמנטים מתחילים
כאשר הצופה מבין שישנן השלכות רעות אם תתרחש מסוימת התקלה או אם דמות כלשהי לא תצליח להשיג את מטרתה, הוא מורגש באינטנסיביות המתח.
מעמק הדמויות
דמויות מרובות פרטים ובעלות מורכבות פסיכולוגית יוצרות תחושה של אמיתיות. כאשר הצופה מזדהה עם הדמויות, הוא חווה את המתח באופן מוחשי יותר.
השתמש בכלים ויזואליים
לא רק הסיפור עצמו, אלא גם האופן שבו הוא מוצג (כמו צילום, תאורה, מוזיקה) יכול להוסיף למתח.
לסיכום, המתח הוא לא רק עניין של מה שקורה, אלא גם איך זה קורה. הפרטים הקטנים, הדמויות, הבחירות שהם עושים, והאופן בו הסיפור מסופר - הכל חשוב כאשר אתה מחפש ליצור מתח ולרתק את הצופה למסך.
Comments