התסריט הוא המסמך המרכזי אשר מהווה את הבסיס לכל הפקה קולנועית או טלוויזיונית. הוא כולל את הדיאלוגים, התיאורים וההוראות לשחקנים ולצוות ההפקה. כתיבת תסריט היא תהליך מורכב המצריך הבנה גם של האספקטים היצירתיים וגם של האספקטים הטכניים. נתחיל:
האספקט היצירתי:
רעיון מרכזי
התחל תמיד ברעיון בסיסי ופשוט, שממנו תוכל לבנות את הסיפור שלך.
הרעיון המרכזי בסיפור - היסוד הראשון ליצירת עלילה
הרעיון המרכזי הוא הקרני של הסיפור. הוא מגביר את הבהירות ומסייע לכותב להתמקד ולשמור על הכוון במהלך הכתיבה. הרעיון המרכזי מתפקד כמקום התחלה, ומהווה את הבסיס שעליו יבנית האירועים, הדמויות והקונפליקטים.
איך מגיעים לרעיון המרכזי?
אינטואיציה והשראה: לפעמים הרעיון המרכזי מגיע ממקום של השראה ברגע לא צפוי.
חקירה ומחקר: קריאה, שיחות עם אנשים, חוויות אישיות וכו'.
שאלות המתחילות ב"מה אם...": לדמיין מצבים היפוטתיים הם דרך טובה ליצור רעיונות חדשים.
למה הרעיון המרכזי כל כך חשוב?
הרעיון המרכזי הוא כמו המפתח לסיפור. הוא מגדיר את המטרה הכללית ומסייע להבין אילו אירועים, דמויות או קונפליקטים יש לכלול. הוא גורם לסיפור להישאר ממוקד, ומונע ממנו להתפזר.
איך להשתמש ברעיון המרכזי?
ברגע שיש לך רעיון מרכזי, תעבוד עליו. הרחב אותו, בנה עליו את העלילה, צור דמויות שיש להן קשר לרעיון וכנל לאתגרים והקונפליקטים בסיפור.
סיכום
הרעיון המרכזי הוא לא רק הנקודה מהיכן שהסיפור מתחיל, אלא גם הבסיס העמוק של הסיפור שמעניק לו משמעות וכיוון. הסיפור המוצלח הוא הסיפור שמשקף באופן ברור את הרעיון המרכזי שלו דרך כל אלמנטיו.
דמויות
הגדר דמויות מרכזיות, מהן מטרותיהן, אתגריהן והתפתחותן במהלך הסיפור.
דמויות בסיפור ופיתוחן
בכל סיפור, דמויות הן הדרך בה נפגש עם העולם שבו הן חיות. הדמויות מתפקדות כגשר ביננו לבין העלילה, והן המקור העיקרי לאמותינאליות שהסיפור מעביר אלינו.
דמויות מרכזיות
אלה הן הדמויות שמסביבן מתרחש הסיפור והן הבמה הראשית של העלילה. הן המקור העיקרי לסכנות, להפתעות, למתחים ולרגעים המרכזיים בסיפור.
מטרות הדמויות
כל דמות בסיפור, במיוחד הדמויות המרכזיות, יש לה מטרות שהיא שואפת להשיג. המטרה היא המניע המרכזי של הדמות, היא מה שמקפיצה אותה מהמיטה בבוקר. המטרה יכולה להיות רומנטית, מקצועית, אישית או אחרת.
אתגרים ומכשולים
בדרך להשגת המטרה, הדמות מתמודדת עם מגבלות ומכשולים. האתגרים האלה הם אלה שמובילים את העלילה קדימה, והם הסיבה שלמה שיש סיפור בכלל. אתגרים אלה יכולים להיות פנימיים (מגבלות נפשיות, פחדים) או חיצוניים (אנשים, אירועים, מצבים).
התפתחות הדמויות
לאורך הסיפור, הדמויות המרכזיות מתפתחות ומשתנות. הן לומדות מהאתגרים שבדרכן, הן מתגברות על מכשולים או הן משנות את הגישה שלהן. התפתחות הדמויות היא הגורם שהופך את הסיפור למעניין ומרתק.
סיכום
בעולם הספרות והקולנוע, הדמויות הן המרכיב החשוב ביותר בסיפור. הן משדרות לנו את הרגשות, המחשבות והרצונות שלהן, ובכך מאפשרות לנו להתחבר אל העולם שבו הן חיות. פיתוח הדמויות הוא המפתח לסיפור מרתק ומעניין.
קונפליקט
כל סיפור טוב צריך קונפליקט שיספק מתח ועניין.
הקונפליקט בסיפור - ליבת המתח והעניין
כאשר אנו פוגשים בסיפור, בין אם זה בספר, בסרט או במחזה, הגורם העיקרי שמושך אותנו פנימה ומעורר את ענייננו הוא הקונפליקט. הקונפליקט הוא מה שמפריד בין רשימת אירועים לבין סיפור מעניין.
מה הוא הקונפליקט?
הקונפליקט הוא התנגשות של רצונות, אינטרסים או צרכים שונים בין דמויות או בין דמות לעצמה. הוא יכול להיות קונפליקט פנימי - כאשר הדמות מתמודדת עם רגשות מתנגשים או עם פחדים, או קונפליקט חיצוני - כאשר הדמות מתמודדת עם אתגרים מבחוץ.
מה החשיבות של הקונפליקט?
ללא קונפליקט, הסיפור אינו מצליח לעורר אצל הקורא או הצופה רגש או עניין. הקונפליקט מייצר מתח, הפתעות ותחושת ציפייה לראות איך הדמויות יתמודדו עם האתגרים המוטלים עליהם.
איך מייצרים קונפליקט בסיפור?
דמויות מתנגשות: יתרונות וחסרונות שונים, מטרות מתנגשות, תפיסות עולם שונות.
אתגרים חיצוניים: אנשים, אירועים או מצבים שמקשים על הדמויות להשיג את מה שהן רוצות.
קונפליקטים פנימיים: מאבק עם הרגשות, הערכים או האמונות של הדמות.
סיכום
הקונפליקט הוא ליבת הסיפור והגורם המרכזי להנאת הקורא או הצופה. הקונפליקט מעניק עומק, עניין ומתח, ומהווה את הכוח המניע שמוביל את העלילה קדימה.
האספקט הטכני:
פורמט התסריט
קיימות הוראות פורמט ברורות לכתיבת תסריט, כולל הריווחים, הגופנים וההגדרות. לדוגמה: שם הדמות מופיע במרכז הדף, הדיאלוג מתחתיו, ותיאור הסצנה מתחיל ב-EXT. או INT. לפי האם הסצנה מתרחשת בחוץ או בפנים.
סלאג ליין
משפט קצרצרה שמתאר את הסצנה. למשל: פנים. בית - סלון - יום.
הסלאג ליין: היסוד הבסיסי בתסריט קולנוע
כאשר אנו קוראים או כותבים תסריט לסרט או לסדרה, אחת הדברים הראשונים שנפגוש הם הסלאג ליינים. אלה הם המשפטים הקצרצרים שמציינים את מיקום הסצנה, אם היא מתרחשת בחוץ או בפנים, הזמן שבו היא מתרחשת ולעיתים גם פרטים נוספים.
מבנה הסלאג ליין:
בצורה הקלאסית, הסלאג ליין מורכב משלושה חלקים:
המיקום הכללי - אם הסצנה מתרחשת בפנים (INT.) או בחוץ (EXT.).
המקום הספציפי - למשל: בית, חוף, חנות, משרד, גן ציבורי וכד'.
הזמן - האם הסצנה מתרחשת ביום, בליל, בשקיעה או בזריחה.
למה הסלאג ליין כל כך חשוב?
צפייה בראש השורה:
כאשר הצוות קורא את התסריט, הסלאג ליין מספק מידע מהיר לשחזור התמונה בדמיון.
הכנה להפקה: כאשר ההפקה מתארגנת, הסלאג ליינים מסייעים להפקה לדעת אילו צילומים יתבצעו בפנים ואילו בחוץ, באילו שעות ובאילו לוקיישנים.
צילום: בזמן הצילום עצמו, הצוות יודע להתארגן לפי הסלאג ליין.
דוגמה לסלאג ליין:
פנים. בית - סלון - לילה.
זה אומר שהסצנה תתרחש בסלון של בית בלילה, והצילום יתבצע בפנים.
סיכום:
הסלאג ליין הוא הכלי הבסיסי המאפשר לכותב התסריט להעביר מידע ברור וממוקד לצוות ההפקה ולשאר הצוותים העוסקים בהפקת הסרט או הסדרה. הוא משקף את הסצנה בצורה הכי מינימליסטית וברורה ביותר, ומסייע לשמירה על התארגנות ואפקטיביות במהלך ההפקה.
תיאור הסצנה
תיאור כללי של הסביבה, האווירה וכו'.
תיאור הסצנה: המסגרת הוויזואלית של הסיפור
התסריט הוא הכלי בו הסיפור הקולנועי מתואר, אך לעומת הספר, התיאור הוא אמצעי בסיסי להעברת המסר. הצורה בה מתוארת הסצנה משפיעה על האווירה, התחושה והתגובה שהצופה יפגוש.
למה זה חשוב?
תיאור הסצנה מספק את המידע הוויזואלי שלא ניתן להעביר באמצעות הדיאלוגים. הוא מציין את האווירה, התחושה, האור, וכל פרט אחר שישפיע על התחושה הכללית של הסצנה.
איך כותבים תיאור סצנה?
מקומו בתסריט: התיאור יתחיל באופן טבעי לאחר הסלאג ליין.
התמקדות בחשוב: על הכותב להתמקד בפרטים החשובים שיסייעו להבנת הסצנה והדמיון הוויזואלי של הצופה.
כתיבה ברורה: יש להימנע מתיאורים ארוכים ומורכבים. חשוב לשמור על ברור ופשטות.
שימוש בתחושה: לציין את התחושות המובלות באמצעות הסביבה - האם היא קרה? חמה? חושך או בהיר?
דוגמה לתיאור סצנה:
לאחר שהסלאג ליין מציין - פנים. בית - סלון - לילה, התיאור יכול להיות:
החדר מואר באור עדין, הנישא מנורת שולחן הממוקמת ליד כורסא מרופדת. הקירות מכוסים בתמונות משפחתיות ויש רעש של טלוויזיה מהרקע. האווירה כבירה ומעט מסובכת.
לסיכום, התיאור הוא הכלי המאפשר לכותב התסריט להעביר את הוויזואליה שבראשו אל הצוות ולצופה, ובעזרתו הוא יכול להקנות את התחושה הרצויה בצורה המדויקת ביותר.
הדיאלוג
השיחה בין הדמויות. מופיעה מתחת לשם הדמות.
הדיאלוג בתסריט: האמנות, המילים
הדיאלוג הוא אחת הרכיבים החשובים ביותר בכל תסריט. דרכו נעביר את מחשבות הדמויות, רגשותיהם ואת הפעולה המתרחשת בסיפור.
מהו הדיאלוג?
הדיאלוג הוא השיחה או ההתקשרות הבלתי פורמלית בין שתיים או יותר דמויות. במסגרת התסריט, הדיאלוג מופיע מתחת לשם הדמות המדברת.
איך כותבים דיאלוג טוב?
אופי הדמות: השיחה של הדמות צריכה להיות עקבית לאופייה, לרקעה ולהיסטוריה שלה. לא כל דמות תדבר באותו הסגנון או באותו התרבות.
תוכן חשוב: הדיאלוג צריך להוביל את הסיפור קדימה. אם השיחה איננה מוסיפה דבר לעלילה או להבנת הדמויות, יתכן שאין צורך בה.
שפה טבעית: חשוב לשמוע את הדיאלוג בראש לפני שכותבים אותו, כדי לוודא שהוא זורם והוא טבעי.
מינימליזם: לפעמים, מה שלא אומר הוא חשוב כמו מה שאומר. פעמים רבות הפרט החמים או המרגש בסצנה הוא במה שלא נאמר.
דוגמה לדיאלוג בתסריט:
אילן
מרגע שראיתיך, ידעתי שאת האחת.
נועה
אני לא יכולה להאמין שאנחנו פה, כל כך הרבה זמן אחרי...
לסיום, הדיאלוג הוא הכלי שבו הכותב מתקשר עם הצופה. הוא יכול להיות מצחיק, מרגש, מפתיע או מתחיל, אך הדבר החשוב הוא שהוא יהיה אמיתי, טבעי ומגעיל את הסיפור קדימה.
הערות הפקה
הוראות לשחקנים או לצוות הצילום, כמו "ברקע" או "בשקט".
הערות הפקה בתסריט: הנחיות הבימוי הבלתי נראות
בעת כתיבת תסריט, הכותב לא רק מציין את האירועים, הדיאלוגים והפעולות שמתרחשות בפני הקורא (או הצופה העתידי), אלא גם מכיל הוראות לשחקנים, במאי וצוות הצילום. ההוראות הללו הן הערות הפקה.
מהי המשמעות של הערות הפקה?
הערות הפקה הן הוראות המתייחסות לצורת הביצוע של הסצנה. הן יכולות להכווין כיצד צריך לבצע מעשה מסוים, אילו רגשות על השחקן להציג, או כיצד המצלמה אמורה להפוך.
דוגמאות להערות הפקה:
בשקט - השחקן אמור לבצע את הפעולה בצורה שקטה ועדינה.
ברקע - פעולה או אירוע שקורה ברקע, מבלי להיות במרכז הקרבה.
התפרצות - השחקן אמור להגיב בתגובה חפוזה ולא צפויה.
מתי כדאי להשתמש בהערות הפקה?
לא כל פעולה או דיאלוג בתסריט זקוקים להערה פרטית. כך אנו אמורים להשתמש בהערות הפקה כאשר יש צורך להבהיר או להדגיש משהו מסוים שאינו מתואר במילים הפשוטות של התסריט.
לסיום, הערות הפקה הן כלי עזר חשוב בידי הכותב, אך כדאי להשתמש בהם באופן שמור. המטרה היא להעביר את התחושה הרצויה, ללא לשים עומס מיותר של הוראות על הבמאי והשחקנים.
סיכום:
כתיבת תסריט היא תהליך מורכב המצריך שילוב בין האספקט היצירתי לבין הטכני. כאשר אתה מבין את שני האספקטים הללו, אתה מצויד בכלים הנדרשים ליצירת תסריט מעולה שיכול להגיע מהדף למסך.
אני מקווה שהמאמר יספק לך תובנות והבנה עמוקה יותר של התהליך. אם יש לך שאלות נוספות אנא תודיעו לי!
Comments